Turystyka to jedna z lepiej rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki. Osoby, które działają w branży turystycznej muszą jednak pamiętać, że wiąże się to z konkretną odpowiedzialnością.
Organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za szkody wynikające z nienależytego wykonania umowy o imprezę turystyczną. Odpowiedzialność ta związana jest również ze innymi stratami, jak np. utrata bagażu. Ponieważ obowiązkiem organizatora turystyki jest zapewnienie uczestnikom wycieczki bezpieczeństwa, ponosi on również odpowiedzialność w przypadku śmierci, rozstroju zdrowia oraz uszkodzenia ciała. Aby jednak organizator poniósł konsekwencje przykrych wydarzeń, i aby móc domagać się od niego stosownej rekompensaty, należy najpierw udowodnić jego winę.
Nieco inaczej wygląda kwestia odpowiedzialności cywilnej w przypadku pośrednika turystycznego. Ponieważ nie jest on organizatorem imprezy, w zasadzie nie ponosi odpowiedzialności za nienależyte wykonanie zobowiązania powstałego na podstawie umowy. Zatem odpowiedzialność cywilna w przypadku pośrednika jest ograniczona do należytego wykonania zlecenia klienta.
Odpowiedzialność cywilna w przypadku agenta turystycznego również jest poważnie ograniczona. Odpowiada on jedynie za niedołożenie należytej staranności w pośredniczeniu przy zawieraniu umów z klientami o świadczenie usług turystycznych lub też w zawieraniu takich umów w imieniu organizatora turystyki. Aby klient nie domagał się odszkodowania od agenta w przypadku problemów pojawiających się w trakcie imprezy turystycznej, agent musi go poinformować przed podpisaniem umowy, że działa jedynie jako agent. Musi również wyraźnie wskazać organizatora turystyki, którego reprezentuje.
A jak wygląda sprawa odpowiedzialności cywilnej w przypadku przewoźnika? On również ponosi odpowiedzialność, jednak w jego przypadku jest to odpowiedzialność deliktowa. Przewoźnik odpowiada za śmierć oraz za uszkodzenie ciała pasażera. Przewoźnik dodatkowo ponosi odpowiedzialność kontraktową, która związana jest z umową dotyczącą przewozu. Odpowiedzialność cywilną ponoszą również obiekty świadczące usługi hotelarskie. Jest to zarówno odpowiedzialność deliktowa, jak i kontraktowa. Z odpowiedzialnością kontraktową mamy do czynienia w przypadku przydzielenia niewłaściwego pokoju lub jego wad. Warto podkreślić, że hotel ponosi również odpowiedzialność za rzeczy wniesione do hotelu przez swych gości.
Tekst został przygotowany przez serwis turystyczny www.turystyka24h.pl, w którym można znaleźć najnowsze informacje turystyczne, przewodniki, porady, opisy atrakcji turystycznych, oferty turystyczne, katalog firm turystycznych.