Odpowiedzialność cywilna w turystyce
Z obsługą ruchu turystycznego związane są liczne przepisy, umowy oraz.... odpowiedzialność cywilna. Ponoszą ją zarówno organizatorzy turystyki, pośrednicy oraz agenci turystyczni, jak i przewoźnicy. Odpowiedzialność cywilna dotyczy również tych, którzy zajmują się świadczeniem usług hotelarskich.
2016-09-23, 12:08

Turystyka to jedna z lepiej rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki. Osoby, które działają w branży turystycznej muszą jednak pamiętać, że wiąże się to z konkretną odpowiedzialnością.

Organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za szkody wynikające z nienależytego wykonania umowy o imprezę turystyczną. Odpowiedzialność ta związana jest również ze innymi stratami, jak np. utrata bagażu. Ponieważ obowiązkiem organizatora turystyki jest zapewnienie uczestnikom wycieczki bezpieczeństwa, ponosi on również odpowiedzialność w przypadku śmierci, rozstroju zdrowia oraz uszkodzenia ciała. Aby jednak organizator poniósł konsekwencje przykrych wydarzeń, i aby móc domagać się od niego stosownej rekompensaty, należy najpierw udowodnić jego winę.

Nieco inaczej wygląda kwestia odpowiedzialności cywilnej w przypadku pośrednika turystycznego. Ponieważ nie jest on organizatorem imprezy, w zasadzie nie ponosi odpowiedzialności za nienależyte wykonanie zobowiązania powstałego na podstawie umowy. Zatem odpowiedzialność cywilna w przypadku pośrednika jest ograniczona do należytego wykonania zlecenia klienta.

Odpowiedzialność cywilna w przypadku agenta turystycznego również jest poważnie ograniczona. Odpowiada on jedynie za niedołożenie należytej staranności w pośredniczeniu przy zawieraniu umów z klientami o świadczenie usług turystycznych lub też w zawieraniu takich umów w imieniu organizatora turystyki. Aby klient nie domagał się odszkodowania od agenta w przypadku problemów pojawiających się w trakcie imprezy turystycznej, agent musi go poinformować przed podpisaniem umowy, że działa jedynie jako agent. Musi również wyraźnie wskazać organizatora turystyki, którego reprezentuje.

A jak wygląda sprawa odpowiedzialności cywilnej w przypadku przewoźnika? On również ponosi odpowiedzialność, jednak w jego przypadku jest to odpowiedzialność deliktowa. Przewoźnik odpowiada za śmierć oraz za uszkodzenie ciała pasażera. Przewoźnik dodatkowo ponosi odpowiedzialność kontraktową, która związana jest z umową dotyczącą przewozu. Odpowiedzialność cywilną ponoszą również obiekty świadczące usługi hotelarskie. Jest to zarówno odpowiedzialność deliktowa, jak i kontraktowa. Z odpowiedzialnością kontraktową mamy do czynienia w przypadku przydzielenia niewłaściwego pokoju lub jego wad. Warto podkreślić, że hotel ponosi również odpowiedzialność za rzeczy wniesione do hotelu przez swych gości.

Tekst został przygotowany przez serwis turystyczny www.turystyka24h.pl, w którym można znaleźć najnowsze informacje turystyczne, przewodniki, porady, opisy atrakcji turystycznych, oferty turystyczne, katalog firm turystycznych.

KONTAKT / AUTOR
Krzysztof Janik
redaktor
Serwis www.turystyka24h.pl
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.